Hoe krijgen we het aanbod uit de korte keten in het Waasland makkelijker bij de consument? Met die vraag gaan we aan de slag in het Leader-project 'Meer eten uit de korte keten'. De focus ligt hierbij op de afzetmarkt van lokale hoeve-en streekproducten via B2B-kanalen. Via horeca, bedrijven, buurtsupermarkten en reteailers willen we dat producten uit eigen buurt meer aan bod komen. Die matchmatching tussen producenten en landbouwers enerzijds, en de B2B-kanalen anderzijds, zorgt ervoor dat het verhaal van de korte keten bekend geraakt en dat er meer afzetmogelijkheden zijn. Doordat productie én afzet in dezelfde regio blijven, worden er minder voedselkilometers gemaakt, wat het milieu ten goede komt.
Binnen het project is tijdelijk een commercieel medewerker aangesteld die langs gaat bij alle mogelijke partners, zowel aan de kant van vraag als aanbod. In tweede instantie wordt een goed marketing- en communicatieplan uitgewerkt om de vraag naar hoeve- en streekproducten te stimuleren.
Inmiddels loopt een enquête om vraag en aanbod in kaart te brengen.
Woon of werk je in het Waasland? Werk je voor een bedrijf, horecazaak, B&B of sta je in een rusthuiskeuken waar je meer met streekproducten wil werken? Vul dan onze korte vragenlijst in voor 15 maart 2024. Dit is de link naar de enquête.
Het duurt maximaal 10 minuten. Onder alle inzendingen verloten we 10 pakketten vol streekproducten.
In het Leader-project 'Meer eten uit de korte keten' werkt Plattelandscentrum Meetjesland samen met partners EROV en Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen.